چگونه در هوای گرم بتن ریزی کنیم؟

واحد نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم مطلبی تحت عنوان " بتن ریزی در هوای گرم " تهیه که در ادامه خواهیم خواند.

بتن ریزی در هوای گرم :

مطابق بند 9-22-5-5-1 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان " بتن ریزی در هوای گرم به مواردی اطلاق می شود که بتن با دمای بیشتر از 32 درجه­ی سلسیوس ریخته می­شود. در این موارد باید تمهیدات خاص، برای کاهش دمای بتن در زمان ریختن به کار گرفته شوند؛ تا از ایجاد اختلال در کسب مقاومت و دوام مطلوب، و افزایش ترک خوردگی های ناشی از جمع شدگی خمیری، حرارتی و خشک شدگی، جلوگیری گردند."

به زبانی ساده تر: هوای گرم هنگام بتن ریزی باعث پایین آمدن کیفیت بتن تازه و سخت شده می گردد. هوای گرم به دمای زیاد هوا همراه با باد یا بدون باد و رطوبت کم اطلاق می شود. این عوامل باعث تبخیر سریع آب ، افزایش سرعت آبگیری سیمان ، کاهش کارایی بتن تازه و تسریع گیرش آن می شوند که می تواند موجب کاهش مقاومت نهایی بتن گردند.

بتن ریزی در هوای گرم مشکلات فراوانی نسبت به بتن ریزی در هوای معتدل در بر دارد و این مشکلات اثر مستقیم بر ویژگی های بتن تازه و بتن سخت شده دارد. به عنوان مثال در بتن تازه آهنگ گیرش سرعت یافته و اسلامپ به شدت کم می گردد و عملیات انتقال و تراکم و پرداخت بتن با مشکل مواجه می شود. از طرف دیگر افزایش سرعت گیرش باعث می شود که هیدراتاسیون به شکل نامنظم و کاملا تصادفی شکل بگیرند که این فرآیند باعث کاهش مقاومت بتن در دراز مدت خواهد شد و به علاوه در بتن سخت شده مقاومت و پایایی بتن  به علت بروز ترک های خمیری  در بتن در اثر تبخیر آب از سطح بتن کاهش می یابد. در هوای گرم باید توجه ویژه نسبت به مواد تشکیل دهنده ی بتن ، روش های تولید ، نقل و انتقال ، بتن ریزی و عمل آوردن مبذول داشت تا از بروز دمای زیاد در بتن و نیز از تبخیر آب که می تواند مقاومت و پایایی قطعه و یا سازه را تقلیل دهد جلوگیری شود.

مبحث نهم در ادامه، طبق بند 9-22-5-5-2 رعایت ضوابط  مندرج در آیین نامه بتن ایران (آبا) را الزام نموده است.  که برخی موارد می بایست توسط کارخانه به هنگام ساخت بتن رعایت گردد و همچنین برخی موارد نیاز است تا توسط مجربان  به هنگام بتن ریزی رعایت و توسط ناظران کنترل گردد که در زیر به  آنها اشاره می کنیم:

تمهیدات مربوط به حفظ دمای مجاز بتن در طول عملیات بتن ریزی :

1- بتن ریزی ترجیحاً برای اوایل صبح و عصر برنامه ریزی و اجرا شود.

2- در صورت امکان محل بتن ریزی در حین اجرا از تابش مستقیم آفتاب مصون نگه داشته شود.

3- فاصله زمانی بین تولید و ریختن بتن در قالب به حداقل ممکن کاهش یابد.

4- بر اساس بند 7-6-1-6 آیین نامه بتن ایران ( آبا) میلگردها، اجزاء توکار و قالبهای با دمای بیش از °C50  باید بلافاصله قبل از بتن ریزی آب پاشی شوندو آب اضافی کاملا جمع آوری گردد.

5- حتی الامکان سرعت چرخش دیگ تراک میکسر محدودگردد  زیرا چرخش زیاد دیگ موجب افزایش دمای بتن خواهد شد به ویژه اگر حجم بتن در مقایسه با حجم دیگ کم باشد. استفاده از سایبان روی دیگ تراک تراک میکسر و داشتن رنگ روشن آن توصیه می شود. گونی پیچ کردن دیگ تراک میکسر و خیس کردن مداوم آن برای ایجاد خنکی در هوای گرم و نسبتاً خشک یا خشک نیز توصیه می شود.

6- می توان از دستگاه های مه فشان و ایجاد کننده ذرات آب در محل بتن ریزی استفاده کرد تا ضمن خنک شدن محیط،  رطوبت نسبی بالا رود و تابش آفتاب کم گردد. این روش در مواردی که باد می وزد مؤثر نیست.

نگهداری و عمل آوری بتن و کنترل تبخیر:

علاوه بر رعایت موارد لازم هنگام بتن ریزی،کیفیت  عملیات عمل آوری بتن اجرا شده نیز حائز اهمیت می باشد. در هوای گرم و خشک اغلب سرعت تبخیر بیش از سرعت آب انداختن بتن است و سطح بتن خشک می شود. لذا ضمن رعایت نکاتی که قبلاً مطرح شد لازم است در اسرع وقت سطح بتن محافظت شده و مرطوب گردد. استفاده از گونی خیس در این موارد توصیه می شود. در غیر این صورت استفاده از پوشش های خاص مانند نایلون یا ترکیبات عمل آوری بتن می تواند مفید باشد. بدیهی است در شرایط هوای گرم و خشک توجه ویژه ای باید به عمل آوری رطوبتی معطوف گردد. همچنین مدت عمل آوری بتن از 7 روز کمتر نباشد.

کد خبر 533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =