نامه با موضوع «عدم امکان استفاده از مصالح ساختمانی بدون گواهینامه فنی معتبر و پروانه کاربرد علامت استاندارد»

نامه شورای مرکزی نظام مهندسی و دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با موضوع عدم امکان استفاده از مصالح ساختمانی بدون گواهینامه فنی معتبر و پروانه کاربرد علامت استاندارد در سایت سازمان درج گردید.

دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

نامه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور

عدم امکان استفاده از مصالح ساختمانی بدون گواهینامه فنی معتبر و پروانه کاربرد علامت استاندارد

همواره استفاده از مصالح استاندارد یکی از دغدغه های اصلی در جامعه مهندسی ساختمان بوده است. در استان قم نیز در سال های اخیر این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته است و از طرق مختلف بر استفاده از مصالح استاندارد تاکید شده است. لازم به ذکر است فهرست واحد های تولیدی دارای پروانه استاندارد و وضعیت اعتبار پروانه آنها از نشانی Isom.inso.Gov.ir/mans قابل مشاهده است. همانطور که اطلاع دارید طبق ماده 23 آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بند 2-5-3 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، ناظران باید گزارش پایان هر یک از مراحل اصلی کار خود را به مرجع صدور پروانه ارائه نمایند و چنانچه ناظران در حین اجرا با تخلفی برخورد نمایند، باید گزارش خود را به مرجع صدور پروانه اعلام نمایند از جمله این تخلفات احتمالی حین اجرا، استفاده از مصالح غیر استاندارد بتن، پلی استایرن، تیرچه ، میلگرد و .... می باشد که در صورت مشاهده آن، می بایست به موقع به مرجع صدور پروانه گزارش شود.

با توجه به اهمیت و ضرورت نظارت بر استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد ، شورای مرکزی نظام مهندسی طی نامه  شماره 56168/ ش م مورخ 18/06/1403 و دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی نامه  شماره 420/85909 مورخ 07/06/1403 نیز در خصوص عدم امکان استفاده از مصالح ساختمانی بدون گواهینامه فنی معتبر و پروانه کاربرد علامت استاندارد ( خصوصا بتن آماده) تاکید نموده اند که فایل نامه های اشاره شده جهت اطلاع و بهره برداری لازم  پیوست می گردد. شایان ذکر است در نامه مدیر کل محترم دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان آورده شده است که " در صورتی که عوامل دارای مسئولیت در پروژه نسبت به ایجاد واحدهای تولیدی بتن آماده بدون دریافت این پروانه در محل پروژه اقدام به تولید بتن آماده نموده و یا بتن آماده ای که در محل پروژه تولید شده است را برای استفاده در سایر پروژه ها به فروش می رسانند، به عنوان متخلف به مراجع انتظامی جهت پیگیری معرفی نمایند".

کد خبر 1597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =