بیمه مسئولیت همه جانبه حرفه ای و مدنی مجریان ذیصلاح (حقیقی و حقوقی) 

خلاصه از بیمه مسئولیت همه جانبه حرفه ای و مدنی مجریان ذیصلاح (حقیقی و حقوقی)  به شرح زیر است.

این توافقنامه براساس  و با رعایت ، قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶، مصوب ماده ۱۰قانون مدنی۱۳۳۹، قوانین و مقررات نظام مهندسی ساختمان و آئین نامه های اجرایی مربوطه به شرح ذیل منعقد شد و بیمه  گر متعهد گردید بر اساس مفاد این توافقنامه ، نسبت به انعقاد قرارداد بیمه مسئولیت به صورت انفرادی با مجریان حقیقی یا حقوقی عضو سازمان نظام مهندسی یا نظام کاردانی اقدام نماید.

تعاریف: 

افراد دخیل: مجموعه کارفرما و شرکای وی، مالک و قائم مقام وی، کادر اداری و پرسنل ایشان، کارکنان،  مهندسان حقیقی یا عوامل حقوقی (اعم از ناظر، طراح، ناظر مقیم، بازرس، سرپرست کارگاه و سایر پرسنل، اشخاص حقوقی) مجری، پیمانکار اصلی، پیمانکاران فرعی و عوامل اجرایی ایشان، کارگران ساختمانی (اعم از روزمزد، رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و... بصورت تمام وقت یا پاره وقت) که در مراحل مختلف بصورت جزئی یا کلی در رابطه با اجرای پروژه می باشند (چه اینکه افراد یاد شده با مجریان دارای قرارداد باشند یا خیر).

سازمان: منظور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم می باشد.

مجری : مجری ذی صلاح دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی که در چارچوب ضوابط ابلاغی فعالیت می نماید که اکنون عضو سازمان هستند و یا اشخاصی که در آینده عضو سازمان می گردند و یا به عنوان مجری از سوی سازمان شناسایی می شوند.

موضوع توافق نامه:

بیمه مسئولیت حرفه ای  مجریان به نفع زیان دیده در مقابل کلیه خسارات وارده ناشی از فعالیت های حرفه ای مجریان (براساس تکالیف و وظایف مجریان به شرح مندرج در مقررات ملی ساختمان و بخشنامه ها و ضوابط ابلاغی در خصوص اجرای   ساختمان ها) به ساختمان و محوطه کارگاهی پروژه محل انجام فعالیت حرفه ای مجریان، تاسیسات و ساختمان های پیرامون و مجاور پروژه به همراه کلیه محتویات آن، عابران و خودروهای عبوری و خودروهای پارک شده، کلیه خسارات وارده به ثالث، مالکین و حاضرین و ساکنین، افراد دخیل، کارکنان اجرایی پروژه ( شامل کارگران، پیمانکاران ، عوامل اجرایی وسازنده)، که به هرطریق، مجری مسئول آن شناخته شود (اعم از سهل انگاری، غفلت، خطا و یا اشتباه، قصور و تقصیر حرفه ای مجری در انجام وظایف خود و ...)، از شروع وظایف تا مدت زمان ۱۰ (ده) سال بعد از اتمام آن سال، منجر به بروز حادثه و خسارت شود، بیمه گر متعهد به جبران خسارت وارده در حق زیان دیده می باشد. 
- خسارات ایجاد شده شامل هرگونه خسارات مالی و هرگونه خسارات جانی و یا تواماً شامل: فوت، نقص عضو، قطع عضو، جراحات، دیات، ارش و صدمات جسمانی وهرنوع خسارتی که بعداً توسط قانون گذار برقرار شود و هرگونه هزینه های پزشکی و بیمارستانی و درمانگاهی می شود. مسئولیت مجریان در مورد کارهایی که با اطلاع سازمان و از طریق پروانه اشتغال انجام داده اند تحت پوشش می باشد. 
- خسارات شامل کلیه هزینه های دادرسی و کارشناسی طرفین، تعدد دیات، افزایش سالانه دیه، مطالبات سازمان تامین اجتماعی، تحت پوشش بیمه نامه است.

وظایف و تعهدات بیمه گر، جدول تعهدات به ازای هر مجری:

بیمه گر موظف است در صورت محرز شدن مسئولیت مجری مطابق ترتیب مقرر، پس از تکمیل مدارک خسارت و مشخص شدن میزان خسارت، حداکثر ظرف مدت پانزده روز بدون قید و شرط و بدون اعمال فرانشیز نسبت به انجام تعهدات خود اقدام نماید، ضمنا احراز مسئولیت مجری علاوه بر آرای قضایی به طریق مستقیم توسط بیمه گر و بدون رای قضایی نیز می تواند میسر گردد.

تبصره ۱: چنانچه در رای صادره توسط مراجع ذیصلاح قضایی مدت زمان خاصی برای پرداخت خسارت تعیین شده باشد، بیمه گر بدون توجه به فرجه و مهلت مقرر در این توافق نامه مکلف به تبعیت از آن و انجام فوری تعهدات مربوطه می باشد و در صورت قصور از این ماده و تبصره، بیمه گر صرفنظر از سقف تعهدات مکلف به پرداخت دیه به قیمت روز می باشد.

- بیمه گر مکلف است پس از احراز مسئولیت بیمه گذار و بر اساس درصد قصور بیمه گذار، صد در صد خسارات اعلامی را، بدون اعمال فرانشیز به شرح ذیل ظرف مدت ۱۵ (پانزده) روز در حق زیاندیده پرداخت نماید:

- خسارات و هزینه درمان صدمات و جراحات جسمی برابر اسناد و مدارک پزشکی و بیمارستانی بدون رعایت تعرفه های دولتی و بیمارستانی و بر اساس صورتحساب ارائه شده پرداخت می شود.

- حداکثر میزان تعهدات بیمه گر در جبران خسارات جانی ، خسارات مالی و هزینه پزشکی به صورت جداگانه و مستقل از دیگری طبق مندرجات جدول تعهدات این توافق نامه می باشد، هیچ محدودیتی در تعداد نفرات زیان دیده یا تعداد حوادث وجود ندارد و مجری می تواند کل سقف تعهدات آن سال مندرج در هر ردیف جدول را در یک حادثه و یا برای یک زیان دیده استفاده نماید و یا اینکه در چندین حادثه و برای چندین زیان دیده از سقف تعهدات جدول استفاده نماید. در تمامی موارد بالا حداکثر تعهدات بیمه گر در هر سال مطابق مندرجات جدول مربوط به همان سال خواهد بود.

- در صورت اطلاع به موقع حادثه به بیمه گر، چنانچه به دلیل اطاله دادرسی حکم دادگاه پس از سال دهم صادر شده باشد، (حتی در صورت فقدان قرارداد جدید بین بیمه گر و مجری) باز هم بیمه گر مکلف به پرداخت خسارات در چارچوب مفاد این قرارداد به نرخ سال پرداخت و تا سقف تعهدات سال دهم این جدول می باشد.

-در صورت بروز اختلاف بین مجری و بیمه گر، در خصوص تاریخ وقوع حادثه، اعلام نظر از سوی مراجع ذیصلاح از جمله سازمان ملاک عمل خواهد بود.

-تعیین سال پرداخت دیه و خسارات بر اساس تاریخ تعیین دیه از سوی مراجع قضائی و صدور رای دادگاه می باشد. چنانچه به دلیل اطاله دادرسی، حکم دادگاه بعد از سال دهم صادر شده باشد، سقف پرداخت خسارات جدول سال دهم خواهد بود.

- در خصوص اشخاص حقوقی حتی در صورت خروج افراد از شرکت و یا تغییر سمتها و مسئولیت های و یا حتی انحلال و تصفیه شرکت، باز هم مسئولیت نفرات آن طبق شرایط قرارداد تا پایان مدت ده سال تحت پوشش خواهند بود. 

- در حین پرداخت خسارت، هیچ الزامی به عضویت یا فعالیت یا وجود پروانه معتبر مجری در سازمان و یا نظام کاردانی استان قم نیست.

- بدیهی است که هزینه های دادرسی و کارشناسی و مطالبات تامین اجتماعی (شامل مستمری از کار افتادگی و غرامت دستمزد) و مطالبات موضوع ماده ۶۶  قانون تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

وظایف مجریان:

- مجری  موظف است حق بیمه متعلقه را مطابق شرایط بیمه نامه و مفاد الحاقیه صادره در تاریخ صدور و یا سررسید مقرر پرداخت نماید. ملاک پرداخت حق بیمه، رسید وصول حق بیمه صادره توسط بیمه گر می باشد.

- توافقات سازمان یا مجری با زیان دیده بدون اخذ نظر موافق بیمه گر هیچ گونه تعهدی برای بیمه گر در بر نخواهد داشت.

- مجری موظف است در صورت وصول ابلاغ قضایی ادعای زیاندیده علیه وی یا اطلاع از سوی کارشناسان رسمی که در چارچوب مسئولیت های تحت پوشش این بیمه نامه ضمن مراجعه به سازمان  و اعلام کتبی حادثه و ثبت در دبیرخانه ( حداکثرظرف مدت ۱۰ روز از اطلاع از وقوع حادثه)  اعلام نوع حادثه و ارسال اسناد و مدارک و مستندات مسئولیت و خسارات وارده

- توضیح فرایند رسیدگی در مراحل (حضور در مراجع ذیربط از جمله : پاسگاه/کلانتری محل حادثه، بازرس کار اداره کار و اموراجتماعی،کارشناسان رسمی و همچنین دفاع و ارائه مستندات در دادگاه و صدور رای بدوی ، رای تجدید نظر و اجرای احکام) توسط معاون اداری مالی سازمان صورت میپذیرد.

-  تنظیم نامه حادثه با مشخصات: مهندس ، پروژه ارجاعی و مالک برای شرکت بیمه طرف قرارداد توسط سازمان و تشکیل پرونده توسط مهندس در شرکت بیمه 

- مجری موظف است در حد اختیار و توان خود هرگونه اطلاعات و مدارکی که در مورد ماهیت و میزان ادعای زیاندیده و یا خسارت مورد نیاز است را در اختیار بیمه گر قرار دهد

*مهم: مجریان ذیصلاح حقیقی و حقوقی که داوطلبانه در یکی از شرکتهای بیمه ای ( به غیر از طرف قرارداد سازمان ) اقدام به اخذ بیمه نموده اند مشمول این توافقنامه نمیباشند و سازمان مسولیتی در این زمینه نخواهد داشت .
 

کد خبر 1650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =