خلاصه بیمه مسئولیت مدنی اعضای سازمان

خلاصه بیمه مسئولیت مدنی جهت اگاهی اعضای سازمان ( اعم از ناظر، طراح، محاسب، HSE، ناظر مقیم، بازرس، سرپرست کارگاه و سایر پرسنل، اشخاص حقوقی) به شرح زیر است.

قرارداد بیمه مسئولیت با توجه به ماده ۱۰ قانون مدنی، راجع به نفوذ و لزوم کلیه قراردادهای خصوصی قانونی نسبت به طرفین و همچنین قانون مسئولیت مدنی مصوب سال ۱۳۳۹ قانون بیمه مصوب سال ۱۳۱۶ و سایر نظامات مربوطه،از جمله قوانین و مقررات سازمان نظام مهندسی ساختمان، آئین نامه های اجرایی مربوطه و شرایط مشروحه ذیل فی مابین طرفین منعقد گردید و امضاءکنندگان آن، به تعهدات ناشی از این قرارداد متعهد و ملتزم شدند:


الف- تعاریف:
۱-سازمان: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم
۲-کاردانی: سازمان نظام کاردانی ساختمان استان قم
۳-نظامات : مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم و سازمان نظام کاردانی ساختمان استان قم
۴-اعضا:کلیه اعضای حقیقی و یا حقوقی عضو سازمان یا کاردانی
۵-بیمه شدگان:کلیه اعضای (فعلی، قبلی و آینده)حقیقی و حقوقی نظامات و کادر اداری و پرسنلی ایشان، به همراه مسئولین کلیه ادوار نظامات از ابتدای تاسیس تا کنون.
۶-افراد دخیل: اعضای هیئت مدیره، کارکنان و نمایندگان سازمان و کاردانی، اعضاء تیمهای بازرسی و کنترل ساختمان، مجموعه کارفرما و شرکای وی، مالک و قائم مقام وی، کادر اداری و پرسنل ایشان، کارکنان،  مهندسان حقیقی یا عوامل حقوقی (اعم از ناظر، طراح، ناظر مقیم، بازرس، سرپرست کارگاه و سایر پرسنل، اشخاص حقوقی) مجری ذیصلاح (حقیقی، حقوقی و پرسنل ایشان)، نگهبان، مسئول ایمنی، پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی و عوامل اجرایی ایشان، کارگران ساختمانی ( اعم از روزمزد، رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و... بصورت تمام وقت یا پاره وقت و یا ساعتی) که در مراحل مختلف بصورت جزئی یا کلی در رابطه با اجرای پروژه می باشند، اعم از اینکه با پروژه رابطه استخدامی داشته باشند یا نداشته باشند.


ب -شرایط و موضوع قرارداد:
۱-موضوع قرارداد عبارتست از بیمه مسئولیت حرفه ای (کارهای قبلی، فعلی و آینده) بیمه شدگان 
۲-مسئولیت بیمه شدگان در مقابل کلیه خسارت وارده ناشی از فعالیت های (قبلی، درحال انجام یا جدید) مربوط و ناشی از مسئولیت یا پروانه اشتغال بکار ایشان به هر فرد حقیقی یا حقوقی دخیل یا ثالث. 
۳-مسئولیت بیمه شدگان ناشی از سهل انگاری، غفلت، خطا، اشتباه، عدم رعایت نظامات دولتی و اداری،  ضوابط و مقررات ابلاغی، بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت، قصور حرفه ای ایشان در انجام تکالیف و وظائف قانونی و قرارداد ناشی از مسئولیتشان تحت پوشش می باشد.
۴- مسئولیت بیمه شدگان در زمینه نظارت، طراحی و محاسبه و بازرسی، شامل خسارات: جانی و مالی یا تواماً، در محل و پیرامون پروژه ساختمانی (مورد محاسبه، طراحی، بازرسی و نظارت، مسئول ایمنی، بهره بردای، نگهداری و ...) به اشخاص دخیل یا ثالث (اعم از همسایگان، مجاوران، ساکنین، بهره برداران) و عابران و خود مهندسین پروژه و تاسیسات شهری و برون شهری اعم از فشار قوی و ضعیف، تحت پوشش است و بیمه گر با توجه به شرایط زیر متعهد به جبران خسارت وارده در حق زیان دیده می باشد.
۵-منظور از خسارت وارده، خسارت وارده ناشی از عملکرد یا ناشی از وظایف قانونی بیمه شدگان در طول زمان و مدت اعتبار و مرور زمان بیمه نامه و قبل از آن می باشد.کارهای قبلی بیمه شدگان به شرطی که تا زمان انعقاد قرارداد دچار خسارت نشده و برای ایشان احضاریه، شکایت یا حکم صادر نشده باشد تحت پوشش این قرارداد خواهد بود.
۶-منظور از خسارت وارده اعم از خسارت مالی و هرگونه خسارت جانی، شامل فوت، نقص عضو، قطع عضو، جراحات، دیات و ارش و صدمات جسمانی و هر گونه هزینه های پزشکی و بیمارستانی و درمانگاهی می باشد.
۷- خسارات وارده شامل هزینه های دادرسی و کارشناسی طرفین نیز می شود.
۸-در صورت صدور رای دادگاه مبنی بر محکومیت مسئولین فعلی یا قبلی سازمان یا نظام کاردانی، این هزینه در چارچوب این قرارداد توسط بیمه گر جبران خواهد شد.


ج-وظایف بیمه شده( مهندسان):
۱-۱-  مراجعه به سازمان  و اعلام کتبی حادثه و ثبت در دبیرخانه ( حداکثرظرف مدت ۱۰ روز از اطلاع از وقوع حادثه)  اعلام نوع حادثه و ارسال اسناد و مدارک و مستندات مسئولیت و خسارات وارده 
۱-۲- توضیح فرایند رسیدگی در مراحل (حضور در مراجع ذیربط از جمله : پاسگاه/کلانتری محل حادثه، بازرس کار اداره کار و اموراجتماعی،کارشناسان رسمی و همچنین دفاع و ارائه مستندات در دادگاه و صدور رای بدوی ، رای تجدید نظر و اجرای احکام) توسط معاون اداری مالی سازمان صورت میپذیرد.
۱-۳- ) تنظیم نامه حادثه با مشخصات: مهندس ، پروژه ارجاعی و مالک برای شرکت بیمه طرف قرارداد توسط سازمان و تشکیل پرونده توسط مهندس در شرکت بیمه 
 

کد خبر 1615

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =