در تولید مصالح وابستگی به خارج وجود ندارد / دولت زیرساخت را تامین و زمین در اختیار مردم قرار دهد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز مصالح ساختمانی در کشور تولید می شود و در این عرصه وابستگی چندانی به خارج وجود ندارد که در این زمینه لازم است این مصالح ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم،آیت الله محسن اراکی در نشست تبیینی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی که به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و بسیج مهندسین قم برگزار شد اظهار داشت: شهر موجود مرده ای نیست بلکه زنده است که اولین و مهمترین عنصر موجود زنده ای که در یک شهر زندگی می کند بنا بر تعریف دین اسلام، ارتباط او با خداوند است که زمینه این امر باید فراهم باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این جهان با حکمت و تدبیر خلق شده و همه چیز با نظم مشخصی در کنار هم قرار گرفته و هیچ یک از عناصر خلقت تصادفی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اولین عنصر حاکم بر ارتباط انسان با جهان آن است که انسان باید خاضع برای خداوند باشد و شهری که ساخته می شود نیز باید در همین راستا و هدف تعریف شود.

وی افزود: بریدن و قطع ارتباط جامعه شهری با نظام طبیعت اولین و خطرناک ترین نتیجه سبک مدیریت و شهرسازی غربی است و این موضوع مهمی است که انسان باید با نشانه های موجود در شهر و طبیعت ارتباط برقرار کند و آیات الهی را ببیند و با آن در ارتباط باشند.

آیت الله اراکی افزود: حال و هوای حضور انسان در طبیعت با حضور در یک اتاق متفاوت است، چرا که انسان در طبیعت عظمت الهی را می بیند و این آیات و نشانه ها انسان را به یاد خداوند می اندازد و شهری که برای انسان ساخته می شود باید این ویژگی را برای انسان فراهم کند.

وی‌گفت: نظمی که می‌خواهد بر یک مجموعه حاکم باشد مهم است و بدون حاکم بودن نظم در یک مجموعه، فساد ایجاد خواهد کرد و معتقدیم اساس و معیارهای نظم باید فرامین خداوند باشد و شهر در نظام اسلامی حد و مرزی دارد و نمی توان شهر و روستایی بدون محدودیت ایجاد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بیان شده‌ که در هر شهر باید یک نماز جمعه باید برپا شود و نباید در یک شهر دو نماز جمعه باشد، چرا که فلسفه آن وحدت است و این نشان دهنده قائل بودن حد و مرز برای شهرها است.

وی تصریح کرد: شهر باید از محلات تشکیل شود و مرکز هر محله باید مسجد باشد و هر محله هم مرز و حدودی دارد.

آیت الله اراکی در ادامه با بیان اینکه این حرفی که در زمینه ساخت مسکن بیان می‌شود که زمین نداریم دروغ بزرگی است افزود: دولت باید زمین ارزان در اختیار مردم قرار دهد و مردم را در این عرصه دخیل کند که متاسفانه مافیای مسکن که درآمدشان از این طریق است مانع می شوند.

وی ابراز داشت: امروز تراکم فروشی به نفع سرمایه گذاران است و در کشور مشکل زمین نداریم و دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند و مصالح ساختمانی را با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار دهد.

آیت الله اراکی گفت: امروز مصالح ساختمانی در کشور تولید می شود و در این عرصه وابستگی چندانی به خارج وجود ندارد که در این زمینه لازم است این مصالح ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ما الزامی نداریم شهری ساخته شود که همه ترددها با ماشین سواری که مصرف بنزین را به دنبال دارد باشد و باید فرهنگ محله محور را توسعه داد که همه نیازها در خود محله تامین شود و در همین قم در دهه های قبل تردد چندانی با خودرو صورت نمی گرفت.

آیت الله اراکی تصریح کرد: اینکه گفته شود در قم جنایت رخ داده اجحاف نیست و طرح حرم تا حرم موجب نابودی بافت این شهر شده است و در اطراف حرم نیز تا دو کیلومتر خانه ، مساجد، حسینیه ها وجود داشت که امروز این نظم بهم خورده است.

وی‌گفت: باید شهری ساخته شود که انسان در آن بتواند نفس بکشد و متاسفانه در برخی از شهرهای بزرگ همانند تهران به دلیل آلودگی هوا برخی از مراکز مثل مدارس و ادارات تعطیل می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: برای شهری از نظر فقه اسلام معیارهای جامعی وجود دارد که پیشنهاد می شود چند شهر بر همین اصول ساخته شود.

کد خبر 1090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =