توجه به معماری بومی در طراحی ساختمان اداری سازمان

دکتر سعادت طلب طراح معماری ساختمان اداری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ویژگی های ساختمان اداری سازمان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، دکتر مصطفی سعادت طلب در خصوص روند طراحی ساختمان اداری جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: اولین موضوع در طراحی ساختمان اداری، جانمایی زمین است که البته انتخاب مکان این ساختمان، تصمیم سازمان بوده و به عنوان طراح بررسی اولیه ای برای آن نداشتیم و در واقع از قبل تعیین شده بود؛  هر چند که به نظر خودم این انتخاب،  اتفاقی خوب و قابل دفاع بود که ساختمان اداری در کنار مجموعه خانه مهندس احداث شود.

طراح ساختمان اداری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت:  طراحی فرآیندی دارد که مهمترین آن در نظر گرفتن  زمینه طرح است، همچنین از دیگر پارامترهای موثر بر طراحی، در نظر گرفتن زمینه آن کاربری و ایده های خلاقانه و فلسفه طراحی می باشد.

سعادت طلب افزود: با توجه به اینکه زمین ساختمان اداری در کنار سالن مجموعه ورزشی خانه مهندس قرار گرفته بود که این سالن ورزشی فرم جذاب و خاصی داشته است؛  طبیعتا هماهنگی با این فرم در طراحی ساختمان اداری موثر بوده  و اگر این سالن ورزشی با این فرم محدب در کنار ساختمان اداری نبود؛ قطعا طرح کنونی شکل نمی گرفت.

ویژگی های ساختمان اداری سازمان در گفتگو با دکتر سعادت طلب طراح ساختمان

توجه به معماری بومی در طراحی ساختمان اداری سازمان ملاک عمل بوده است

وی ادامه داد: توجه به معماری بومی در طراحی ساختمان اداری سازمان ملاک عمل بوده است که در این زمینه اقداماتی صورت گرفت و تلاش شد تا نشانه هایی از معماری قم در طراحی این اثر پیاده سازی شود که احداث گنبد فیروزه ای به عنوان نشانه و فرم محوری با عطف در بنا از جمله آنان بوده است که البته این گنبد به صورت کاملا سنتی نیست و بخشی از آن مدرن و شفاف است که به نوعی معماری روز در آن استفاده شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: سوال اصلی که در طراحی ساختمان اداری سازمان زیاد پرسیده می شود؛ مسئله معماری ایرانی اسلامی است که برخی ادعا دارند در این ساختمان بیش از این باید به این موضوع توجه می شد که البته ما معتقدیم تلاش شده تا این اتفاق رخ دهد. البته نه در مصادیق بلکه در مفاهیم مانند محور تقارن، شفافیت، ریتم و تکرار.

سعادت طلب با بیان اینکه، مهمترین اتفاق در طراحی این ساختمان؛ هندسه و پلان مدولاری است که بر روی این موضوع کار تخصصی شده است افزود: موضوع شفافیت در معماری از جمله شاخص های طراحی ساختمان اداری سازمان بوده است که با توجه به اینکه چشم انداز خوبی برای این ساختمان داشتیم؛ شفافیت و محورهای دید و ورود نور به فضای داخلی ساختمان از موضوعات اصلی و کلیدی بوده است.

ویژگی های ساختمان اداری سازمان در گفتگو با دکتر سعادت طلب طراح ساختمان

ورود نور آفتاب از جداره شفاف سمت ساختمان مجموعه ورزشی از تصمیمات اصلی برای هماهنگی بین احجام مجموعه بوده است

وی گفت:ورود نور آفتاب از جداره شفاف سمت ساختمان مجموعه ورزشی از تصمیمات اصلی برای هماهنگی بین احجام مجموعه و استفاده از کریدورهای بصری بوده است که البته ورود گرما به همراه نور در فصل تابستان از چالش های اصلی ما در طراحی بوده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود: در گذشته برای مهار حرارت؛ ساختمان ها به صورت فصلی استفاده می شدند و بناها زمستان نشین و تابستان نشین داشت و اهالی ساختمان در فصل های زمستان و تابستان جابجا می شدند؛ اما از آنجا که در این بنا امکان جابجایی نداشتیم تلاش کردیم تا با استفاده از تکنولوژی گرما را مهار کنیم.

وی بیان داشت:محورهای دید و ارتباط حجمی و فرمی ساختمان اداری با سالن ورزشی خانه مهندس و طاق منحنی شکل آن که در نمای شیشه ای و تاثیرآن بر پلان دیده می شود؛ از جمله موضوعاتی است که در طراحی محور اصلی طبقه همکف و همچنین بالکن طبقه اول تاثیرگذار بوده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت:با توجه به کاربری پارکینگ در  طبقه زیرزمین ساختمان خودروها استاندارهای خاص خود را برای توقف و امکان تردد دو خودرو در فضای ۵ متر در ۵ متر دارد؛  که البته این میزان حدقل بوده است و تلاش شد تا این اندازه ها را افزایش دهیم  تا شاهد کیفیت  بالاتر در پارگینگ و تردد بهتر خودروها باشیم که این عدد ۵ متر و ۴۰ سانتی متردر نظر گرفته شد .

سعادت طلب ادامه داد: در هندسه پلان محور ستون ها با فاصله مضربی از ۹۰ سانتی متر قرار دارند که بر گرفته از همان عدد ۹۰ سانتی متری که در ۵ متر و ۴۰ سانتی متر نهفته است می باشد  و این موضوع ۹۰ و ۶۰ سانتی متری به ما در طراحی کمک های زیادی کرد تا بتوانیم در تغییر اندازه بین ستون ها تصمیم بگیریم و هر کجا خواستیم فاصله ستون ها را تغییر دهیم مضربی از این عدداستفاده کردیم که این امر در هماهنگی و پیوستگی حجم و نما و پلان و حتی در جزیئات نما، به ما کمک زیادی کرد.

ویژگی های ساختمان اداری سازمان در گفتگو با دکتر سعادت طلب طراح ساختمان

ایجاد نمای شیشه ای و گنبد شیشه ای در طراحی ساختمان اداری سازمان برای استفاده حداکثری از محیط پیرامون بوده است

وی با بیان اینکه ایجاد نمای شیشه ای و گنبد شیشه ای در طراحی ساختمان اداری سازمان برای استفاده حداکثری از محیط پیرامون بوده است افزود: تلاش کردیم فضای ساختمان شفاف باشد و مهمترین مفهومی که در طراحی این ساختمان استفاده شده موضوع شفافیت است که این مسئله در مبلمان، کاربری ها و چیدمان کاربران در طبقه همکف نیز دیده می شود و کاربران در معرض دید ارباب رجوع هستند هر چند که این تصمیم مخالفینی نیز داشت.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان داشت: موضوع اصلی که مطرح می شود این است که با گرما در این ساختمان که در زاویه جنوب غربی قرار دارد چه باید کرد که البته در حال حاضر در این راستا همه راه حل ها را برای مدیریت و کنترل گرما به کار نگرفتیم که در صورت نیاز به اقدامات بعدی، در سال های آتی این اقدامات تکمیل می شود.

چالش اصلی ما در طراحی این ساختمان مهار گرما بوده است

وی اضافه کرد: چالش اصلی ما در طراحی این ساختمان مهار گرما بوده است که تلاش کردیم از تکنولوژی برای این امر استفاده کنیم که بهره برداری از شیشه های کنترل کننده انرژی که نور را عبور می دهد و از ورود گرما جلوگیری می کند از جمله آنان بوده است  و در این راستا از شیشه های ایرانی که بر روی آنان اکسید جیوه به کار رفته استفاده کردیم.

سعادت طلب ابراز داشت: در خصوص نما نیز تلاش شد تا از آجر با شکل ها و اندازه های مختلف مدرن و سنتی استفاده کنیم و البته باید به این موضوع توجه داشت که نما صرفا مصالح نیست و نوع فرم و معماری نیز در آن تاثیرگذار است و بر همین اساس استفاده از آجرهای مدرن و جدید در دستور کار قرار گرفت و تلاش شد تا الگویی برای استفاده شهروندان باشد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم تصریح کرد: این ساختمان معماری خودش را بر اساس نیازها، اقتضائات و توانمندی های خود دارد و معماری گذشته و آینده نیست هر چند که ممکن است ضعف ها و قوت هایی داشته باشد و نظرات سایر متخصصان در این زمینه نیز برای ما قابل احترام است.

ویژگی های ساختمان اداری سازمان در گفتگو با دکتر سعادت طلب طراح ساختمان

ویژگی های ساختمان اداری سازمان در گفتگو با دکتر سعادت طلب طراح ساختمان

ویژگی های ساختمان اداری سازمان در گفتگو با دکتر سعادت طلب طراح ساختمان

 توجه به معماری بومی در طراحی ساختمان اداری سازمان

کد خبر 1112

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =